Wycieczka techniczno-szkoleniowa Oddziału Olsztyńskiego SEP do Kwidzyna, Szwecji i Danii |
![]() |
wtorek, 01 października 2013 00:00 | ||||||||||||||||||
Wycieczkę techniczno-szkoleniową zorganizował Zarząd Oddziału Olsztyńskiego Stowarzyszenia Elektryków Polskich. Podczas wycieczki, uczestnicy zwiedzali: fabrykę International Paper w Kwidzynie, która jest światowym liderem w branży papieru i opakowań. Obejrzeli także ciekawe miejsca na terenie Szwecji i Danii, interesujące pod względem historycznym i technicznym. Fabryka International Paper w Kwidzynie jest przykładem zastosowania w 1976 roku nowoczesnych rozwiązań technicznych. Zakład i cała jego sieć elektroenergetyczna została wybudowana w technologii kanadyjskiej. Są tutaj napięcia 110 kV, 15 kV, 6 kV i 0,7 kV a sieć pracuje z izolowanym punktem neutralnym. Zakład posiada własną elektrociepłownię, która w 80% zaspakaja zapotrzebowanie zakładu. Pobierana moc wynosi ok.125 MW i ma ok. 250 MW mocy zainstalowanej. Znajduje się tutaj ok. 146 transformatorów rozdzielczych na napięcie 15/6 kV i ok. 300 silników na napięcie 6 kV oraz ok. 200 rozdzielni 15/0,7 kV i ok. 8000 silników na napięcie 0,66 kV. Zaplecze zasilane napięciem 230V i 400 V. Typizacja i normalizacja transformatorów sprawiła, że w zakładzie są trzy typy oraz cztery wielkości mocy co ogranicza koszty związane z trzymaniem rezerwy na ewentualną wymianę uszkodzonej jednostki. Dodatkowym plusem jest to, że znormalizowane obudowy pozwalają na wymianę transformatorów bez niespodzianek związanych z większymi gabarytami. Obiekt zasilany z GPZ poprzez trzy linie kablowe 110 kV o długości 1830 m. Są to szwedzkie kable z polietylenu sieciowanego, wyprodukowane w 1976 roku. Jak się dowiedzieliśmy od 1978 roku, kiedy na kable zostało podane napięcie 110 kV, była tylko jedna awaria na jednej fazie. Aby dotrzeć z Gdyni do Karlskrony w Szwecji, płynęliśmy promem pasażersko-samochodowym Stena Vision, szwedzkiego armatora Stena Line. Prom jest dużą i nowoczesną jednostką pływającą po morzu Bałtyckim, wodowaną w 1981 roku. Jest to statek o długości 175 m i szerokości 29 m, który może przewieźć 1700 pasażerów oraz 400 samochodów osobowych lub 130 ciężarowych. Max. prędkość jaką może rozwinąć prom wynosi 22 węzły tj. 40,7 km/h. Rejs promem był bardzo ciekawym przeżyciem i mogliśmy poznać nowoczesne rozwiązanie techniczne zastosowane na statku. Od zejścia na ląd w Karlskronie do ponownego wejścia na prom opiekowała się nami wspaniała przewodniczka Agnieszka Stróżyk, która na samym początku zaproponowała, abyśmy podczas wycieczki poczuli klimat Szwecji i nie spieszyli oraz tak jak Szwedzi zwracali się do sobie po imieniu.
27 Września zwiedzaliśmy Karlskronę, czyli "Koronę Karola", miasto na 33 wyspach, które jest stolicą prowincji Blekinge, z głównym portem szwedzkiej marynarki wojennej. Miasto powstało na mocy rozkazu królewskiego. W roku 1680 Karol XI rozkazał na skalistej i niemal bezludnej wyspie Trossö rozpocząć budowę nowego portu wojennego, stoczni wojskowej – a wraz z nimi też miasta, które miało świadczyć o ówczesnej potędze Szwecji. Zbudowane od podstaw miasto i port, zostały wpisanie w 1998 roku na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Uczestnicy wycieczki, podczas zwiedzania miasta z przewodnikiem zobaczyli Bjorkholmen – dzielnicę kolorowych drewnianych domów, która jest jedną z najdroższych dzielnic mieszkalnych miasta. Przejechaliśmy wzdłuż Nabrzeża Królewskiego, miejsca, od którego królowie rozpoczynali wizyty w mieście oraz obok Targu Rybnego – miejsca, gdzie dawniej kupowało się ryby prosto z łodzi rybackich, co upamiętnia pomnik Rybaczki. Obecnie znajduje się tutaj przystań statków pływających w rejsy po archipelagu. Kolejnym punktem zwiedzania był Kościół Admiralicji, największy zachowany drewniany kościół w Szwecji, zbudowany pod koniec XVII wieku. Usłyszeliśmy również historię chłopca zamienionego w skrzata oraz pracownika stoczni, który po stracie pracy zarabiał poprzez żebranie. Z Karlskrony przejechaliśmy do miasta Lund w Skanii, w południowo-zachodnim regionie Szwecji. Złota era miasta przypadła na okres średniowiecza. W Lund zwiedziliśmy romańską katedrę oraz przeszliśmy uroczą starówką, po czym przejechaliśmy autokarem do Kullaberg, wysokiego skalistego wybrzeża z rezerwatem przyrody. Następnie uczestnicy poszli na wycieczkę do Srebrnej Groty znajdującej na skalistym wybrzeżu.
28 września 29 września, Około godziny 16, pełni wrażeń i zadowoleni, uczestnicy wycieczki techniczno-szkoleniowej SEP, wrócili do Olsztyna /zdjęcia z wycieczki/. Dariusz Stecki |